Fragments
A Collection of Statements, kinda
Oh, boy, now I'm an applecore
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Fragments Forum Index -> General
View previous topic :: View next topic  
Author Message
martin
Site Admin

Reply with quote

PostPosted: Tue Mar 15, 2005 10:19 pm    Post subject: Oh, boy, now I'm an applecore

Got the new iBook today. The entire Mac OS X interface is just like Linux, but without the horrors. What I mean is that where Linux, in most distributions, have some way of making life difficult for you while installing extra stuff, Max OSX is just the opposite. You download, the thing unpacks, installs, and does everything without even asking for permission. Scary, if you're used to the crap windows installs without asking. Except for one crucial difference: during the install, if required, you have to log on as admin for the install to proceed. Yes! Sorely missed feature in Windows (ok, if you do work as non-admin on Windows, this is also so. Everyone working as non-admin, raise you hands... ah, thought so...)

Wireless: it asked me for the SSID and "the password". That's it. It didn't ask me if it was WEP, how many bits, or if it was WPA, WPA-PSK or whatever. I think it took it upon itself to figure that one out, and it did.

Mouse and stuff: I plugged in a Mickeysoft optical mouse in the USB. A fraction of a second later, I had a two button mouse in Mac OSX. Right button drops a context menu. Wheel scrolls. There wasn't even a "new hardware detected" something popping up. Just worked. Who said the Mac was right-button challenged? I concede there's no right button on the trackpad, but that's something I hardly ever use on a Windows portable either. For some reason.

Know something else? I don't need to install a desktop firewall or an antivirus. Know why? There's nothing to defend against. (Yes, I know it won't last, but I'm enjoying a rare kind of freedom right now.)

Stay tuned.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Johan Marechal

Reply with quote

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 3:08 pm    Post subject: Re: Oh, boy, now I'm an applecore

martin wrote:
Got the new iBook today. The entire Mac OS X interface is just like Linux, but without the horrors. What I mean is that where Linux, in most distributions, have some way of making life difficult for you while installing extra stuff, Max OSX is just the opposite. You download, the thing unpacks, installs, and does everything without even asking for permission. Scary, if you're used to the crap windows installs without asking. Except for one crucial difference: during the install, if required, you have to log on as admin for the install to proceed. Yes! Sorely missed feature in Windows (ok, if you do work as non-admin on Windows, this is also so. Everyone working as non-admin, raise you hands... ah, thought so...)

Wireless: it asked me for the SSID and "the password". That's it. It didn't ask me if it was WEP, how many bits, or if it was WPA, WPA-PSK or whatever. I think it took it upon itself to figure that one out, and it did.

Mouse and stuff: I plugged in a Mickeysoft optical mouse in the USB. A fraction of a second later, I had a two button mouse in Mac OSX. Right button drops a context menu. Wheel scrolls. There wasn't even a "new hardware detected" something popping up. Just worked. Who said the Mac was right-button challenged? I concede there's no right button on the trackpad, but that's something I hardly ever use on a Windows portable either. For some reason.

Know something else? I don't need to install a desktop firewall or an antivirus. Know why? There's nothing to defend against. (Yes, I know it won't last, but I'm enjoying a rare kind of freedom right now.)

Stay tuned.

Mijn gelukwensen Smile

Ps ik wil geen roet in het eten gooien maar ergens voel ik me ongemakkelijk als het al zo gemakkelijk gaat (=normaal is hardware van Mac) wat als er dan toch iets misgaat, daar sta je dan want het systeem laat het niet toe (linux op zich laat dat wel toe bv)

Het laatste wat ik iemand zou aanraden is een computer gebruiken zonder firewall ook al is die een Mac (wel een router met ingebouwde firewall bv)

Bij mijn weten zijn er geen "losse" virussen voor de Mac en de eerste reden is eenvoudigweg omdat het de moeite niet is (beter Mickysoft heb je ruim een miljoen keer meer kans gebruikers bij hun * te hebben)
Iedere linux en (zie OS X) loopt zo hoog op met die veiligheid wat betreft "geen" administratortoegang, zelfs bij Linux (software zo te vinden op internet) is dat "zo" te omzeilen (al zal ik het wel niet doen...)
Ik bedoel maar, het is een vals gevoel.
Ik heb hier nog BeOS liggen, die is veel veiliger dan linux en Mac samen, niemand gebruikt dat Smile

Je kunt enkel maar hopen dan dat ze niet even populair worden als Mickysoft want dan pas beginnen te problemen als ruim 95% van de wereld die gaat gebruiken, gelukkig is het lang zo ver niet en kan je van de "veiligheid" genieten Smile

Aan alles is een keerzijde maar je zult maar zo'n prachtsysteem in huis hebben Smile
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
martin
Site Admin

Reply with quote

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 4:44 pm    Post subject: Re: Oh, boy, now I'm an applecore

Johan Marechal wrote:

Mijn gelukwensen Smile

Bedankt!
Quote:
Ps ik wil geen roet in het eten gooien maar ergens voel ik me ongemakkelijk als het al zo gemakkelijk gaat (=normaal is hardware van Mac) wat als er dan toch iets misgaat, daar sta je dan want het systeem laat het niet toe (linux op zich laat dat wel toe bv)

Ok, nu ben ik in de war. Wat precies kan ik niet doen? M.i. kan ik evengoed als in Unix/Linux aan de bootscripts. Dus, eens ik het systeem een beetje ken (nog niet, dus) kan ik uit de problemen door de scripts aan te passen ipv, zoals gebruikelijk onder Windows, de hele boel van nul opnieuw te installeren. Ik zie maar drie redenen tot herinstallatie van een Unix systeem: luiheid, weinig kennis, of een rootkit. Ik zit nog in de "weinig kennis" kategorie, maar ga daar uit komen.
Of bedoel je de hardware? Zo ja, wat is het verschil met een portable van HP, IBM, Dell, Acer...? Kan je daar een wisselstuk vanuit den Aldi halen?

Quote:
Het laatste wat ik iemand zou aanraden is een computer gebruiken zonder firewall ook al is die een Mac (wel een router met ingebouwde firewall bv)

Eh? Natuurlijk. Ik heb al mijn systemen achter een hardware firewall, niet eens een pseudofirewall als een router. Ik sprak over desktop antivirus.

Quote:
Bij mijn weten zijn er geen "losse" virussen voor de Mac en de eerste reden is eenvoudigweg omdat het de moeite niet is (beter Mickysoft heb je ruim een miljoen keer meer kans gebruikers bij hun * te hebben)

En? Ik denk niet dat ik iets anders gezegd heb. Omgekeerd, ik heb gezegd dat er geen dreigingen zijn op het moment, maar dat het allicht niet zo zal blijven. Mij kan het niet schelen waarom er nu geen virussen zijn, zolang er geen zijn en ik geen NAV hoef te gebruiken.

Quote:
Iedere linux en (zie OS X) loopt zo hoog op met die veiligheid wat betreft "geen" administratortoegang, zelfs bij Linux (software zo te vinden op internet) is dat "zo" te omzeilen (al zal ik het wel niet doen...)

Nope, you're wrong. De grootste dreiging tegenwoordig is al die Windows gebruikers die onder admin accounts trojanen binnenhalen die dan hun missie totaal zonder hindernissen kunnen uitvoeren. De oplossing ligt in het gemakkelijk te maken voor de gebruiker om onder een niet-admin account zijn normale werk te doen, en daarin is Windows buitengewoon slecht in geslaagd.

Quote:
Je kunt enkel maar hopen dan dat ze niet even populair worden als Mickysoft want dan pas beginnen te problemen als ruim 95% van de wereld die gaat gebruiken, gelukkig is het lang zo ver niet en kan je van de "veiligheid" genieten Smile

Ik denk niet dat ik iets anders beweerd heb. Of?

Quote:
Aan alles is een keerzijde maar je zult maar zo'n prachtsysteem in huis hebben Smile

Welke keerzijde juist? Heb ik iets gemist? Tongue
Back to top
Johan Marechal

Reply with quote

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 6:28 pm    Post subject: Re: Oh, boy, now I'm an applecore

[quote="martin"][quote="Johan Marechal"]
Ok, nu ben ik in de war. Wat precies kan ik niet doen? M.i. kan ik evengoed als in Unix/Linux aan de bootscripts. Dus, eens ik het systeem een beetje ken (nog niet, dus) kan ik uit de problemen door de scripts aan te passen ipv, zoals gebruikelijk onder Windows, de hele boel van nul opnieuw te installeren. Ik zie maar drie redenen tot herinstallatie van een Unix systeem: luiheid, weinig kennis, of een rootkit. Ik zit nog in de "weinig kennis" kategorie, maar ga daar uit komen.
Of bedoel je de hardware? Zo ja, wat is het verschil met een portable van HP, IBM, Dell, Acer...? Kan je daar een wisselstuk vanuit den Aldi halen?

<Jo>
Wel het is heel eenvoudig hoor, eigenlijk ben je een beetje mijn slachtoffer, ik wil die Mac (en bijhorend OS enz...) beter leren kennen dus al schrijf ik aan jou je, kan het zien als bedenkingen die bij me opkomen Smile
Je gaf de "indruk" dat je niets kon ingrijpen (wat je met een linuxsysteem wel kan, OS X* is dacht ik net hetzelfde systeem) en dat verwonderd me eigenlijk. Jij hebt een groot voordeel, je hebt die Mac in je handen, ik kan er maar van dromen die in mijn handen te hebben en dat ligt wat moeilijker om bij te leren dus Wink
Maar ivm die hardware, inderdaad Mac heeft al altijd een eigen politiek gehad, de hardware wordt gemaakt met toestemming en controle en niet zoals met de pc in het wilde weg, dat is nu net een heel groot voordeel van de Mac al stappen ze met OS X blijkbaar van die regel af gezien je Mickymuis wordt ondersteunt.

Quote:

Eh? Natuurlijk. Ik heb al mijn systemen achter een hardware firewall, niet eens een pseudofirewall als een router. Ik sprak over desktop antivirus.

Quote:
niet zo zal blijven. Mij kan het niet schelen waarom er nu geen virussen zijn, zolang er geen zijn en ik geen NAV hoef te gebruiken.

<Jo>
Begrijp ik (tenander NAV is niet bepaald een aanrader...) maar één en ander kon evengoed op een ander niet Mickysoftsysteem slaan en is dus niet echt eigen aan de Mac

Quote:

Nope, you're wrong. De grootste dreiging tegenwoordig is al die Windows gebruikers die onder admin accounts trojanen binnenhalen die dan hun missie totaal zonder hindernissen kunnen uitvoeren. De oplossing ligt in het gemakkelijk te maken voor de gebruiker om onder een niet-admin account zijn normale werk te doen, en daarin is Windows buitengewoon slecht in geslaagd.

<Jo>
Correctie, windows (zelfs XP) gaat daar volledig de mist in!
Het is onmogelijk XP perfect in te stellen op een niet administrator niveau, studies genoeg die dat aanwijzen. En mijn opmerking klopt dat er al lang tools bestaan om al root (*nix) in te loggen op een ander systeem en die "beveiliging" uit te schakelen, ik ga er vanuit dat dit bij OS X niet anders is. Het toont des te meer aan dat een externe firewall een veel beter systeem is welk systeem of OS je ook gebruikt.

Quote:

Ik denk niet dat ik iets anders beweerd heb. Of?

Quote:

Welke keerzijde juist? Heb ik iets gemist? Tongue

<Jo>
Nee maar je gaat bewust de mooie kant in de zon zetten, ik zou graag iets bijleren van dat systeem en jij bent "de" persoon om dit kritisch te kunnen doen, de rest lees ik wel op internet en is niet nodig want je weet dat ik een Mac-liefhebber ben dus alvast mij moet je niet overtuigen, ik zie liever de "mogelijke" problemen van het systeem en ook bij het gebruik van het systeem, bv naar andere systemen toe enz...
Ik vraag veel dus .....maar ik zit vol vragen omdat het systeem mij onbekend is en dat ik in de eerste tijd niet de kans heb het beter te leren kennen.
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
martin
Site Admin

Reply with quote

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 9:17 pm    Post subject: Re: Oh, boy, now I'm an applecore

Johan Marechal wrote:
Je gaf de "indruk" dat je niets kon ingrijpen (wat je met een linuxsysteem wel kan, OS X* is dacht ik net hetzelfde systeem) en dat verwonderd me eigenlijk.

Ah, nu versta ik je. Neen, ik zei dat ik niets moest doen om alles te doen werken. Het gaat allemaal vanzelf. Of liever, hetgeen in 90% van de gevallen de juiste keuze is, wordt niet aan de gebruiker gevraagd. Dat wil niet zeggen dat je niet aan alles kan prutsen dat je maar zou willen. Het is, uiteindelijk, nog altijd Unix. Het verschil met Windows is dat Windows een neiging heeft om al de vanzelfsprekende zaken niet automatisch te doen, en de zaken dat je manueel zou willen aanpassen erg dikwijls onmogelijk, of erg moeilijk, aan te passen zijn.[/quote]

Quote:
Jij hebt een groot voordeel, je hebt die Mac in je handen, ik kan er maar van dromen die in mijn handen te hebben en dat ligt wat moeilijker om bij te leren dus

Ja, en dat is ook iets dat aan het veranderen is (in het algemeen, bedoel ik). Er zijn weinig portables die goedkoper zijn dan een iBook. Raar maar waar.
[/quote]Maar ivm die hardware, inderdaad Mac heeft al altijd een eigen politiek gehad, de hardware wordt gemaakt met toestemming en controle en niet zoals met de pc in het wilde weg, dat is nu net een heel groot voordeel van de Mac al stappen ze met OS X blijkbaar van die regel af gezien je Mickymuis wordt ondersteunt.[/quote]
Ik meen me te herinneren dat 2/3 button muizen al een ganze tijd ondersteund worden. En de hardware: wat geldt portables, tenminste, is dat geen verschil met alle andere fabrikanten. Wat geldt desktops, hebben die nu ook PCI en PCI express kaarten.

Quote:
Begrijp ik (tenander NAV is niet bepaald een aanrader...) maar één en ander kon evengoed op een ander niet Mickysoftsysteem slaan en is dus niet echt eigen aan de Mac

Het was niet mijn bedoeling om te beweren dat de voordelen ik zie in dit systeem uitsluitend bij en Mac te vinden zijn. Vele van de voordelen vindt je inderdaad bij vele Unix systemen. En misschien zelfs andere. CP/M, bvb. Wink

Quote:
Nee maar je gaat bewust de mooie kant in de zon zetten, ik zou graag iets bijleren van dat systeem en jij bent "de" persoon om dit kritisch te kunnen doen, de rest lees ik wel op internet en is niet nodig want je weet dat ik een Mac-liefhebber ben dus alvast mij moet je niet overtuigen, ik zie liever de "mogelijke" problemen van het systeem en ook bij het gebruik van het systeem, bv naar andere systemen toe enz...
Ik vraag veel dus .....maar ik zit vol vragen omdat het systeem mij onbekend is en dat ik in de eerste tijd niet de kans heb het beter te leren kennen.

Hmmm... neen, ik zet de mooie kanten niet opzettelijk in de zon. Ik heb wel de luxe om enkel een deel van mijn werk te moeten overzetten. Maw, hetgeen leuker en beter is op de Mac, verplaats ik naar de Mac, de rest gaat op een ouwe WinXP bak. Als ik perse alles op de Mac moest hebben, dan had ik misschien meer gevloekt.
Back to top
Johan Marechal

Reply with quote

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 10:16 pm    Post subject: Re: Oh, boy, now I'm an applecore

[quote="martin[/quote]
Hmmm... neen, ik zet de mooie kanten niet opzettelijk in de zon. Ik heb wel de luxe om enkel een deel van mijn werk te moeten overzetten. Maw, hetgeen leuker en beter is op de Mac, verplaats ik naar de Mac, de rest gaat op een ouwe WinXP bak. Als ik perse alles op de Mac moest hebben, dan had ik misschien meer gevloekt.[/quote]

Mag ik het zo stellen... voor huis en tuin gebruik nu dus, draadloos internet met de klassieke soft, verder een office, wat fotosoft, kort de klassieke zaken heb je of kan je zonder problemen hebben op de Mac?
martin
Site Admin

Reply with quote

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 11:23 pm    Post subject: Re: Oh, boy, now I'm an applecore

Johan Marechal wrote:
Mag ik het zo stellen... voor huis en tuin gebruik nu dus, draadloos internet met de klassieke soft, verder een office, wat fotosoft, kort de klassieke zaken heb je of kan je zonder problemen hebben op de Mac?

Wat ik tot nu toe gedaan heb:
- email (Thunderbird)
- browsing (eerst Firefox, dan ontdekt dat Safari eigenlijk goed genoeg is)
- iTunes en iPod
- OpenOffice (NeoOffice/J, wat ongeveer hetzelfde is)
- Skype (je kan je dus aan een nieuwe uitnodiging verwachten)
- iPodderX (vervangt ipodder)
- GnuPGP (ben ik mee bezig, schijnt goed te integreren met Thunderbird)
- xCodeTools zal ik nog juist mee beginnen, dat is de meegeleverde ontwikkelingsomgeving.

Voor de rest, wat er in OSX zit is DVD speler, GarageBand, DVD brander (die het niet doet met mijn externe DVD brander), dan nog twee DVD brander tools die het schijnen te doen.

Verbazing nr 2 vandaag gehad. Plantronics levert normaal een hoop software voor de USB headsets, maar er was geen CD bij voor de Mac. Dus gewoon inpluggen, en... ja, inderdaad, overal kwam gewoon de extra keuze "Plantronics" tevoorschijn. Incluis in Skype. Ik begin stilaan het gevoel te krijgen dat vele hardware geen setup nodig heeft op dit ding.
Back to top
Johan Marechal

Reply with quote

PostPosted: Thu Mar 17, 2005 10:50 am    Post subject: Re: Oh, boy, now I'm an applecore

[quote="martinVerbazing nr 2 vandaag gehad. Plantronics levert normaal een hoop software voor de USB headsets, maar er was geen CD bij voor de Mac. Dus gewoon inpluggen, en... ja, inderdaad, overal kwam gewoon de extra keuze "Plantronics" tevoorschijn. Incluis in Skype. Ik begin stilaan het gevoel te krijgen dat vele hardware geen setup nodig heeft op dit ding.[/quote]

Dat ziet er uitstekend uit maar ivm Plantronics dat verwonderd me niet echt het lijkt me één van de bekenste merken ter wereld te zijn Smile

PS hoe is het met javatoepassingen (banken hier hebben de gewoonte M$ te ondersteunen maar niets van Mac bv) en de klassieke sites die denken dat iedereen de explorer gebruikt (Belgacom is daar een goed voorbeeld van in Belgie)
martin
Site Admin

Reply with quote

PostPosted: Sun Mar 27, 2005 2:47 pm    Post subject:

Just a little datapoint that surprised me, at least: Mac OS X is the most distributed Unix version of any kind. It's been sold in more that 12 million copies.
Back to top
martin
Site Admin

Reply with quote

PostPosted: Wed Mar 30, 2005 1:14 pm    Post subject:

Amazing Apple technology, see-through screens:

For more: http://files.macbidouille.com/transparent
Back to top
martin
Site Admin

Reply with quote

PostPosted: Wed Mar 30, 2005 1:30 pm    Post subject:

Check this out: around 20% of iPod owners who have a PC go on to buy an Apple computer. Much more than I would have guessed.
Back to top
nevelsteen

Reply with quote

PostPosted: Wed Mar 30, 2005 6:12 pm    Post subject:

Tell me that's not real!?!

NIFTY! Transparent screens! Let the technology roll!
Back to top
View user's profile Send private message
martin
Site Admin

Reply with quote

PostPosted: Wed Mar 30, 2005 6:34 pm    Post subject:

Before anyone goes off ordering one: it's fake. You take a picture of the background, put it up as desktop background, then snap another shot of the whole. The site has a load of great examples.
Back to top
nevelsteen

Reply with quote

PostPosted: Wed Mar 30, 2005 9:56 pm    Post subject:

I figured as much. I was thinking maybe webcam or something that passes the info through, but getting the same angle as the view screen would be hard. I thought about photoshop, but I didn't figure someone would actually take the time to make so many pics, so I let the possibility slip through.

This one is pretty convincing in my opinion.

Back to top
nevelsteen

Reply with quote

PostPosted: Wed Mar 30, 2005 9:58 pm    Post subject:

Come to think of it.
My screen is stationary, maybe I should try that as well. Very Happy
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Fragments Forum Index -> General All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum